Skola och pedagogik | 2 timmar och 33 minuter
Motsvarar 1 dag lärarledd utbildning
Lär dig om de bästa teknikerna för att undervisa elever med NPF i vår utbildning online.
Utbildningen Att undervisa elever med NPF berör hur du bemöter, undervisar och bygger positiva relationer med elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Utmaningar som du som lärare och pedagog ställs inför samt hur du skapar en stimulerande lärmiljö, utvecklar undervisningen, förbereder eleverna för vuxenlivet och möter elevernas individuella behov av stöd behandlas under utbildningen.
Utbildningen vänder sig till lärare, rektorer, elevhälsoteam och övrig personal på förskola, grundskola, fritidshem och gymnasium.
Relevanta nyckelord: Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, pedagogik, specialpedagogik, anpassningar, kommunikation, samarbete med vårdnadshavare, stöd och hjälp, utbildning och handledning
Uppdaterad/Granskad: 2024-03-09
Utbildare Ulrika Aspeflo presenterar kursens innehåll och upplägg.
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)I delmomentet definierar Ulrika begreppet inkludering.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet förklarar Ulrika vad den neuropsykiatriska funktionsvariationen ADHD innebär.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 12 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet förklarar Ulrika vad den neuropsykiatriska funktionsvariationen autism innebär.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet tar Ulrika upp exempel på vanligt förekommande situationer som kan vara svåra för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 12 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet berör Ulrika utmaningar i skolan.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet förklarar Ulrika hur du går tillväga med kartläggningar av individuella behov och tillgänglighetsanpassningar.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet går Ulrika igenom pedagogiska verktyg som kan underlätta kartläggningen och visa vad eleverna kan behöva hjälp att jobba med.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet tar Ulrika upp stresshantering.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet berör Ulrika vad elever med NPF behöver från den vuxna omgivningen.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet går Ulrika igenom ytterligare aspekter kring vad elever med NPF behöver.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet tar Ulrika upp ledarskap i klassrummet.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet går Ulrika in på Aaron Antonovskys KASAM.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet fördjupar Ulrika området meningsfullhet.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet fördjupar Ulrika området hanterbarhet.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 8 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet fördjupar Ulrika området begriplighet.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 3 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet förklarar Ulrika hur KASAM och visuella stödstrukturer kan bidra till en tydlig och synlig undervisning.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet berör Ulrika begreppet undervisning.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet visar Ulrika en mall för att kartlägga elevers stödbehov. Du finner den under extramaterial.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet tar Ulrika upp hur mycket stöd som vi ska ge eleverna.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet visar Ulrika åtgärdstrappan.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 3 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet går Ulrika igenom steget ledning och stimulans.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet går Ulrika igenom steget extra anpassningar.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 2 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet går Ulrika igenom steget utredning om särskilt stöd.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I delmomentet går Ulrika igenom steget åtgärdsprogram.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 3 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
I det avslutande delmomentet summerar utbildaren kursen.
Utbildare: Ulrika Aspeflo
Längd: 4 minuter (Utbildningens totala längd: 2 timmar och 33 minuter)
För att komma åt kursmaterialet till denna utbildning måste du vara inloggad och ha tillgång till utbildningen.
För att kunna spara dina anteckningar till denna utbildning måste du först köpa den samt vara inloggad.
Aspeflo & Klamas AB bedriver konsult- och utbildningsverksamhet kring neuropsykiatriska tillstånd samt teaterverksamhet.
Ulrika Aspeflo är logoped, specialpedagog, konsult och föreläsare med 30 års erfarenhet kring området NPF inom såväl habilitering som skola. Hon är författare och medförfattare till böckerna För alla i skolan, Aspeflo om autism, Barn som väcker funderingar samt Att arbeta med barn, ungdomar och vuxna med autism. Ulrikas erfarenheter omfattar arbete nära barn, ungdomar och vuxna med NPF samt vårdnadshavare, förskole- och skolpersonal och hon ger även handledning till arbetslag. Ulrika är en eldsjäl i att höja kompetensen inom skolans värld kring elever med NPF.
Utbildningen ger diplom som visar att du har kunskaperna.
Streamad utbildning går fortare att genomföra än traditionell utbildning. Vi tillgängliggör samma utbildning och kunskapsinnehåll på knappt en tredjedel av tiden.
Effektivitetsvinsten uppstår då vi inte behöver ta hänsyn till lunch, restider, gruppdiskussioner och pauser. Den totala undervisningstiden är dock alltid densamma.
1 h – Motsvarar en halvdagsutbildning
2 h – Motsvarar en heldagsutbildning
4 h – Motsvarar en 2-dagarsutbildning
6 h – Motsvarar en 3-dagarsutbildning
Notera att vi anger speltid utan paus eller repetition. Glöm inte att planera in tid för utbildningens eventuella workshops och tid för att svara på utbildningens kunskapstester vilka ligger till grund för diplomering.
Utbildningen Att undervisa elever med NPF har lagts till i varukorgen.
Tillbaka till utbildningen Fortsätt till betalningDu har fullföljt utbildningen Att undervisa elever med NPF och kan nu erhålla ditt diplom.
Tillbaka till utbildningen Erhåll ditt diplomFör att starta utbildingen Att undervisa elever med NPF måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenFör att rätta examineringsfrågorna och diplomeras i utbildingen Att undervisa elever med NPF måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenFör att kunna examinera utbildningen och erhålla diplom behöver du logga in.
Logga in